›› Τοποθέτηση της ΑΙΜ σε διαβούλευση για τις Χρόνιες Παθήσεις

AIM - Association Internationale de la Mutualite

 

Τοποθέτηση – προτάσεις της AIM

στο προς συζήτηση έγγραφο κατά τη

«Διαδικασία Διαβούλευσης της Ε.Ε.

σχετικά με τις Χρόνιες Παθήσεις»

 

Βρυξέλλες, 13 Απριλίου 2012.

Δυο λόγια για  την Ο.Α.Τ.Υ.Ε.

Η Ο.Α.Τ.Υ.Ε., αποτελώντας την πρώτη οργανωτική σύνδεση Ταμείων Υγείας και τη μόνη Ομοσπονδία Αυτοδιαχειριζόμενων Ταμείων Υγείας στην Ελλάδα, αντιπροσωπεύει το Τρίτο Πρότυπο διαχείρισης υπηρεσιών υγείας, μετά τον Δημόσιο και τον Ιδιωτικό Τομέα. Είναι Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα Ταμεία – μέλη του οποίου: Τ.Υ.Π.Ε.Τ. (Ταμείο Υγείας Προσωπικού Εθνικής Τράπεζας), Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε. (Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Περίθαλψης Συλλόγου Υπαλλήλων Τραπέζης Ελλάδος), Τ.Υ.Π.Α.Τ.Ε. (Ταμείο Υγείας Προσωπικού Αγροτικής Τράπεζας) και Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π. (Ενιαίος Δημοσιογραφικός Οργανισμός Επικουρικής Ασφάλισης και Περίθαλψης) αριθμούν συνολικά 110.000 ασφαλισμένους και 1.000 εργαζόμενους.

Ως πλήρες μέλος της Διεθνούς ¸νωσης Αυτοδιαχειριζόμενων Ταμείων Υγείας (ΑΙΜAssociation Internationale de la Mutualite), η Ο.Α.Τ.Υ.Ε. λαμβάνει ενεργό μέρος στις δράσεις και τις αποφάσεις της, κατέχοντας τη θέση της Αντιπροεδρίας δια της Προέδρου της (και Προέδρου Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π.), κας Ελένης Σπανοπούλου. Συμμετέχοντας στις εργασίες του Προεδρείου και της Διοίκησης, κατατίθενται η εμπειρία, η τεχνογνωσία και οι προτάσεις της ελληνικής πλευράς, με πάγιο αντικειμενικό στόχο την ανάπτυξη, την προώθηση και τη διασφάλιση του Μουτουαλιστικού θεσμού στο τοπικό αλλά και το διεθνές γίγνεσθαι της Κοινωνικής Ασφάλισης και Προστασίας. Η Ομοσπονδία συμμετέχει ακόμη, μέσω θεσμικών εκπροσώπων και εντεταλμένων στελεχών της, στις επιμέρους Ομάδες Εργασίας της ΑΙΜ (Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Φαρμάκων, Υγείας & Περιβάλλοντος, Διαχείρισης Ασθενειών & Τηλεματικής, Μεταρρύθμισης Συστημάτων Υγείας,) στις ετήσιες Γενικές Συνελεύσεις, τα Διεθνή Συνέδρια και τις επιμορφωτικές επισκέψεις εργασίας που διοργανώνονται.       

 

Η AIM χαιρετίζει το προς συζήτηση έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης για την Υγεία και τον Καταναλωτή (DG SANCO) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε μια προσπάθεια ικανής προσέγγισης του καίριου θέματος των χρονίων παθήσεων, καταθέτοντας τις απόψεις της σε σχετικά ερωτήματα και προβληματισμούς:

 

Ερ.: Ποια επιπλέον πληροφόρηση και επιχειρηματολογία θα πρέπει να τεθεί σε προσοχή των Εθνικών Κυβερνήσεων και της Ευρωπαϊκής Eνωσης, αναφορικά με την κατάσταση των χρονίων παθήσεων;

-       Είναι σημαντικό να συλλεχθούν πληροφορίες σχετικά με τα αποτελέσματα και την αξιολόγηση των διαφόρων προγραμμάτων και δραστηριοτήτων που εμπεριέχονται (διαχείριση ασθενειών, προώθηση και πρόληψη), συμπεριλαμβανομένης της αποτελεσματικότητας κόστους. 

 

-       Είναι σημαντικό, επίσης, η Ευρωπαϊκή Eνωση να λάβει πρωτοβουλία, ώστε να ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα:  

o   η επίδραση του περιβάλλοντος στην ανάπτυξη χρονίων παθήσεων

o   η επίδραση της έγκαιρης ανίχνευσης ασθενειών και πιο συγκεκριμένα εκείνων για τις οποίες μπορούν να τεθούν προληπτικά μέτρα

o   η αντιπροσώπευση παραγόντων κινδύνου στον πληθυσμό, καθώς η πρόσληψη των κινδύνων παραμένει σημαντική πρόκληση

o   ένας κατάλογος αξιολόγησης των προγραμμάτων πρόληψης αλλά και της αποτελεσματικότητάς τους, θα μπορούσε να επιφέρει μία σειρά αποτελεσματικών και αποδοτικών δράσεων.

 

ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗ ΑΣΘΕΝΕΙΩΝ: ΤΙ ΑΛΛΟ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ;

 

Ερ.: Ποιες πρόσθετες ενέργειες και εξελίξεις είναι αναγκαίες για την αντιμετώπιση των βασικών παραγόντων κινδύνου στην πρόληψη χρονίων ασθενειών;

Εκτός από την ενσωμάτωση της υγείας στην εκπαίδευση, συστάσεις για έναν υγιεινό τρόπο ζωής και ένα υγιεινό περιβάλλον θα πρέπει να ενταχθούν σε όλα τα προγράμματα σπουδών σε κάθε σχολική βαθμίδα, προκειμένου να αυξηθεί το επίπεδο ευαισθητοποίησης του πληθυσμού.
- Η ενίσχυση της προαγωγής της υγείας και της πρόληψης των ασθενειών είναι υψίστης σημασίας, επίσης, στο χώρο εργασίας.

 

Ερ.: Πώς μπορούν οι ενέργειες για την πρωτογενή πρόληψη να εστιασθούν περισσότερο και να γίνουν πιο αποτελεσματικές;

-       Οι παρεμβάσεις πρόληψης πρέπει να είναι τεκμηριωμένες, με καθαρή εικόνα της αποτελεσματικότητας κόστους. Επομένως, είναι απαραίτητη η ανάπτυξη μιας πολιτικής αξιολόγησης των ενεργειών πρόληψης, που θα δημιουργήσουν βάσεις δεδομένων για τις δραστικότερες και πιο αποδοτικές δράσεις και την αναβάθμισή τους.

-       Ακόμη ένας τρόπος θα μπορούσε να είναι η ανάπτυξή τους ως κοινωνικά πρότυπα, προκειμένου να αναδειχθούν συμπεριφορές που προάγουν την υγεία.

-       Η πρόληψη θα πρέπει, επίσης, να αποϊατρικοποιηθεί, ώστε να γίνει καθημερινή συνήθεια.

-       Θα πρέπει να καταρτισθεί ένα νέο μοντέλο πρόληψης (ιατρικό), που θα υιοθετείται για κάθε χρονική περίοδο της ζωής μας, με χρηματοδοτικά κίνητρα για τους ασθενείς και τους παρόχους ιατρικής περίθαλψης. Οι αλλαγές στη σωματική δραστηριότητα, τα διατροφικά μοντέλα και τον τρόπο ζωής (κάπνισμα, αλκοόλ, γενική συμπεριφορά) θα πρέπει να βρίσκονται ‘υπό επιτήρηση’ για μία συγκεκριμένη περίοδο για εκείνους που το επιθυμούν. Κατά την περίοδο της παρέμβασης αυτής, θα πρέπει παράλληλα να εφαρμοσθούν τεχνικά και φαρμακευτικά μέτρα στήριξης. Θα πρέπει να διερευνηθεί εάν θα μπορούσε να εφαρμοσθεί ένα διαφορετικό μοντέλο αποζημιώσεων με θετική επιβολή κυρώσεων μιας «συμπεριφοράς πρόληψης».  Ως παράδειγμα του θέματος αυτού, τα Βελγικά Ταμεία Ανεξάρτητης Ασφάλισης Υγείας λάνσαραν το 2007 στο Βέλγιο ένα ειδικό σύστημα συμπληρωματικής οδοντιατρικής κάλυψης με 80% ποσοστό αποζημίωσης εξόδων –εκτός έδρας-, εάν το μέλος είχε πραγματοποιήσει προληπτική συμβουλευτική με τον οδοντίατρό του κατά το ημερολογιακό έτος πριν την απαίτηση, ενώ 50% αποζημίωση εάν δεν είχε προηγηθεί συμβουλευτική πρόληψης. Αυτό το διαφορετικό μοντέλο αποζημιώσεων θα μπορούσε ίσως να εφαρμοσθεί και για την πρόληψη των χρονίων παθήσεων;…         

 

Ερ.: Τι δυνατότητες υπάρχουν για εκτενέστερη δράση έγκαιρης ανίχνευσης;

-       Από την ασφάλιση κινδύνου, στη διαχείριση κινδύνου: η έγκαιρη ανίχνευση του κινδύνου και οι παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια χρόνια πάθηση ή μια χρόνια κατάσταση, αποτελούν εργαλείο που μπορεί να βελτιώσει τον έλεγχο των χρονίων παθήσεων ή των χρονίων καταστάσεων (όπως είναι ο υποσιτισμός και η κακή διατροφή, ο χρόνιος πόνος, οι κινητικές δυσλειτουργίες, οι νοητικές δυσλειτουργίες..)

-       Θα πρέπει να διοργανωθεί σταθερή εφαρμογή των συστημάτων διάγνωσης και να ελέγχονται από τη Διοίκηση και τους λειτουργούς του κάθε συστήματος περίθαλψης υγείας. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής ¸νωσης, θα πρέπει να λειτουργήσει ένα γενικευμένο σύστημα (βλ. παρακάτω), σε συνεργασία με όλους τους ενδιαφερομένους.  

 

Ερ.: Σε ποιους τομείς υπάρχει ιδιαίτερη ανάγκη για πρόσθετες ενέργειες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Eνωσης;

  1. Η έγκαιρη διάγνωση είναι απολύτως απαραίτητη. Θα πρέπει να συσταθούν συστήματα διαχείρισης δεδομένων για την ενέργεια αυτή. Τα Ασφαλιστικά Ταμεία Υγείας έχουν πολλά στοιχεία αποζημιώσεων (με πλαφόν) των ιατρικών δραστηριοτήτων και απόδοσης προϊόντων και εξοπλισμού. Δύο διαστάσεις θα πρέπει να διερευνηθούν: Η τεχνολογική διάσταση: πώς να δημιουργηθεί ένα μοντέλο πρόβλεψης, με τη χρήση στοιχείων των ασφαλισμένων και των Ασφαλιστικών Ταμείων Υγείας. Η Hewlett Packard, η King Funds και το Πανεπιστήμιο του Manchester έχουν αναπτύξει εφαρμογές λογισμικού για τον τομέα αυτόν. Η δημιουργία συνεργασιών που θα τον αναβαθμίσουν είναι απαραίτητη.
  2. Η νομική διάσταση: Η χρήση και επαναχρήση των δεδομένων θα πρέπει να επιτραπεί και να ελέγχεται από την Επιτροπή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων του κάθε κράτους-μέλους. Θα μπορούσε να είναι εφικτή η έγκριση εκ μέρους των Επιτροπών, για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων στην πρόληψη και την έρευνα.  Η αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής οδηγίας θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη τις ευκαιρίες αυτές.  

Ερ.: Σε ποιους τομείς υπάρχει ιδιαίτερη ανάγκη για δράση σε εθνικό επίπεδο; 

-          Σε επίπεδο εθνικών επιτροπών για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

-       Εισαγωγή φορολόγησης που αυξάνει την τιμή επικίνδυνων προϊόντων, όπως ο καπνός και το αλκοόλ στα κράτη – μέλη.

-       Κλήση ενδιαφέροντος για προτάσεις εφαρμογής καινοτόμων έργων, πειραματικών προγραμμάτων και αξιολόγησής τους και συνεπακόλουθα προώθησης εκείνων που έχουν παρουσιάσει αποτελεσματικότητα κόστους.

 

Ερ.: Πώς θα μπορούσε να συμβάλει ο φορέας σας στην αντιμετώπιση της πρόκλησης αυτής;  

Για παράδειγμα, τα Βελγικά Ταμεία Ανεξάρτητης Ασφάλισης Υγείας (MLOZ, μέλος της AIM) υπέβαλαν το 2011 μια ‘επίφοβη’ ερώτηση προς τη Βελγική Επιτροπή σχετικά με την προστασία προσωπικών δεδομένων. Το περιεχόμενο της ερώτησης ήταν η διερεύνηση των Βελγικών νομίμων θέσεων, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα τιμολόγησης (αποζημιώσεων) των ασφαλιστικών ταμείων υγείας για να ανευρεθούν τα μέλη που βιώνουν χρόνιες συνθήκες και/ ή κινδύνους, ο διαχωρισμός της κατάστασής τους και η απευθείας επικοινωνία με τα μέλη, με σκοπό την υποβολή προτάσεων για συγκεκριμένες δράσεις ως προς τη διαχείριση ασθενειών: Καθοδήγηση, Πληροφόρηση, Ατομικός Φάκελος Υγείας. Δόθηκε θετική απάντηση τον Σεπτέμβριο του 2011.

Μια τυχαιοποιημένη δοκιμή ελέγχου (RCT) για τον έλεγχο ενός επαγγελματικού προγράμματος καθοδήγησης για ασθενείς με διαβήτη τύπου 2 (υπό την Αυστραλιανή έγκριση) ετέθη σε λειτουργία από τότε. Σχεδιάζονται και άλλες δοκιμές (όπως για Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια, Χρόνιο Πόνο, Στεφανιαίες Νόσους, Σπoνδυλαρθρίτιδα, Αντισώματα για RCV, Εμβόλιο synagis σε νεογνά).

 

-       Για παράδειγμα, η FNMF έχει υιοθετήσει καινοτόμα προγράμματα στον τομέα της καρδιοαναπνευστικής πρόληψης. Τα παρακάτω είναι δύο μόνο παραδείγματα:

1- Το πρακτικό πρόγραμμα υγείας με τίτλο «Μουτουαλιστική Προτεραιότητα Υγείας» (« Priorité santé mutualiste » (PSM)), παρεχόμενο από τους φορείς-μέλη της FNMF στα μέλη τους και, εν μέρει, στο ευρύ κοινό. Το πρόγραμμα προσφέρει πληροφόρηση για τις χρόνιες ασθένειες, καθώς και τους παράγοντες κινδύνου αυτών (κάπνισμα, αλκοόλ, κακή διατροφή). (www.prioritesantemutualiste.fr/)

2-  Τα μέλη της FNMF εφάρμοσαν το πείραμα « Tensioforme », το οποίο περιλαμβάνει:

- ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης που παρέχει πληροφόρηση στα μέλη των Α.Τ.Υ. σχετικά με τους παράγοντες κινδύνου της αρτηριακής πίεσης και των καρδιαναπνευστικών παθήσεων,

-  ένα πρόγραμμα υποστήριξης προς τα μέλη των Α.Τ.Υ. που πάσχουν από αρτηριακή πίεση. 

-          Η AIM, σε συνεργασία με την ‘Epposi*, σκοπεύει:

-       να διερευνήσει το νομικό περιβάλλον των Ευρωπαϊκών Κρατών-μελών

-       να διερευνήσει τις τεχνικές μεθοδολογίες και τα εργαλεία πρόβλεψης

-       να αναπτύξει συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες για εξειδικευμένη εφαρμογή του προγνωστικού σχεδιασμού.

___________________________________________________________________________

*Epposi: ευρωπαϊκή οργάνωση-ομπρέλα με έδρα τις Βρυξέλλες, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που συγκεντρώνει ως μέλη οργανώσεις ασθενών, επιστημονικά ινστιτούτα και βιομηχανίες, με στόχο τη συναίνεση σε καίρια θέματα υγείας, τις χρόνιες καταστάσεις, την καινοτομία στην περίθαλψη, την αξιολόγηση των τεχνολογιών υγείας και τις σπάνιες παθήσεις.

 

ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ ΥΓΕΙΑΣ

 

Ερ.: Ποιες αλλαγές θα μπορούσαν να γίνουν, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στα συστήματα περίθαλψης υγείας να ανταποκριθούν καλύτερα στις προκλήσεις της πρόληψης, της θεραπείας και της φροντίδας των χρονίων παθήσεων;

-       Η δημιουργία δύο νέων μοντέλων υπηρεσιών (πρότυπο υπηρεσιών πρόληψης και πρότυπο υπηρεσιών για τη χρόνια φροντίδα), υποστηριζόμενο το καθένα από νέα ανταποδοτικά συστήματα (επιχειρηματικά μοντέλα), με την ενσωμάτωση ιατρικών και κοινωνικών υπηρεσιών.

 

  1. Το τρέχον ιατρικό μοντέλο υπηρεσιών επικεντρώνεται κυρίως σε βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις (διάγνωση και θεραπευτικές αγωγές για μολυσματικές ασθένειες και τραυματολογία). Τα κλασσικά στοιχεία αυτής της ιατρικής υπηρεσίας είναι : ένας τομέας πρωτοβάθμιας περίθαλψης (ιατροί, νοσοκόμοι και παραϊατρικό προσωπικό), ένας τομέας δευτεροβάθμιας περίθαλψης (εμπειρογνώμονες και νοσοκομεία) και ένας τομέας τριτοβάθμιας περίθαλψης (εξειδικευμένα νοσοκομεία και ινστιτούτα).
  2. Το μοντέλο ιατρικών υπηρεσιών είναι, επίσης, εντελώς διαφορετικό από το μοντέλο κοινωνικών υπηρεσιών.  

-       Αυτό το μοντέλο κλασσικών υπηρεσιών εφαρμόζεται σήμερα σε ασθενείς που υποφέρουν από μία ή περισσότερες χρόνιες παθήσεις ή καταστάσεις. Πρέπει να καταρτισθούν νέα μοντέλα για ολοκληρωμένη και εξατομικευμένη φροντίδα, σε συνεργασία με παρόχους περίθαλψης υγείας (φορείς Ε.Ε.) και πληρωτές περίθαλψης υγείας (ασφαλιστικά ταμεία και φορείς κοινωνικής προστασίας).

 

-       Θα πρέπει να συσταθεί από τους παρόχους και τους ασφαλιστές περίθαλψης υγείας ένα σύστημα ροής εργασίας για κάθε μία χρόνια πάθηση και κατάσταση χωριστά, καθώς και για ασθενείς με πολύπλοκα νοσήματα. Συστήματα τέτοιου είδους βασίζονται σε διεθνείς και εθνικές οδηγίες, μπορούν όμως να προσαρμοσθούν στην τοπική κουλτούρα και τις συνήθειες.   

-       Η αρχή μιας ‘μονάδας φροντίδας’ θα πρέπει να ενταχθεί εκεί όπου μπορούν να εφαρμοσθούν τέτοια συστήματα ροής εργασίας:  μία γεωγραφική, περιορισμένη ζώνη, όπου πραγματοποιείται τέλεια συνεργασία και ενσωμάτωση πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης (π.χ. Δανία, Σκωτία). Αυτή η μονάδα φροντίδας μπορεί να είναι και ένας «κύκλος ιατρών (GP circle)* » (για παράδειγμα, το Βέλγιο χωρίζεται σε 191 τέτοιους κύκλους ιατρών  με νομική υπόσταση).     

-       Η αλυσίδα εφοδιασμού που εγγυάται ολοκληρωμένη φροντίδα (εξατομικευμένη φροντίδα και εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής) στο σπίτι, θα πρέπει να συνδυασθεί και με νέες υπηρεσίες.

-       Αποϊατρικοποιημένες δράσεις πρόληψης: δράσεις πρόληψης διαχωρισμένες από τον ιατρικό τομέα , προκειμένου να γίνουν μέρος της καθημερινής ζωής των ανθρώπων.

-       Αξιολόγηση των δραστηριοτήτων πρόληψης, από την πλευρά της εγγύτητας και της ευκολότερης πρόσβασης σε αυτές (το πρόγραμμα «Mutual health priority» - ‘Μουτουαλιστική προτεραιότητα υγείας’ έχει ανάλογο στόχο, κάνοντας χρήση ευρείας γκάμας εργαλείων: τηλεφώνου, internet, δημοσίων συναντήσεων)

-       Ενθάρρυνση συνεργασίας και συντονισμού μεταξύ διαφόρων ιατρικών και κοινωνικών φορέων, καθώς και με το ίδιο το άτομο και την οικογένειά του 

-       Διευκόλυνση στην κατάργηση των στεγανών στην περίθαλψη, με το άνοιγμα των τομέων που δρουν γύρω από το άτομο και εκείνων που βρίσκονται κοντά σε αυτό

-       Συμμετοχή των ατόμων που βρίσκονται κοντά στον ασθενή ως ενδιαφερόμενοι με υποστηρικτικό ρόλο και ανάπτυξη συγκεκριμένων υπηρεσιών για αυτούς.

___________________________________________________________________________

*‘GP circle: Ομάδα αποτελούμενη από Γενικούς Ιατρούς, που εργάζεται σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή (δήμο) και αποστολή της οποίας είναι ο συντονισμός δράσεων με στόχο την προαγωγή της πρόληψης και την προώθησή της στην ‘πρώτη γραμμή’ των προσπαθειών για την καλή υγεία των πολιτών.

 

Ερ.: Ποιες αλλαγές θα ήταν σημαντικό να ανταποκριθούν καλύτερα στην πρόκληση των χρονίων παθήσεων σε τομείς όπως: χρηματοδότηση και σχεδιασμός, εκπαίδευση της ομάδας υγείας, φύση και τόπος της υγειονομικής υποδομής, καλύτερη διαχείριση της φροντίδας υγείας απέναντι στις χρόνιες παθήσεις;   

 

-       Εφόσον συμφωνηθεί το νέο μοντέλο υπηρεσιών και δομών υγείας (μονάδα φροντίδας), όπως επεξηγήθηκε, θα πρέπει να αναζητηθούν νέα επιχειρηματικά μοντέλα: συνδυασμοί ανταποδοτικών συστημάτων για →

-       έξοδα παράστασης: αποζημίωση βάσει εξόδων (με έλεγχο ποιότητας) για ιδιώτες ασθενείς,

-       αποζημίωση για υλοποίηση στόχων πρόληψης (οι Κοινοτικοί στόχοι θα πρέπει να οριστικοποιηθούν),

-       αποζημίωση για διακίνηση πληροφοριών,

-       αποζημίωση για συνδυασμένη θεραπεία (διάγνωση – συνδυασμοί θεραπειών).

 

-       Συμβόλαια μεταξύ ασφαλιστικών συστημάτων υγείας και μονάδων φροντίδας επιτρέπουν τοπικές ιδιαιτερότητες και ιδιομορφίες.    

-       Εναρμόνιση χρηματοδότησης, προκειμένου τα συστήματα να είναι προσβάσιμα και ανθεκτικά.

-       Προώθηση της εκπαίδευσης των λειτουργών του τομέα υγείας σε επίπεδο υποστήριξης (ώστε να είναι δυνατή η κατανόηση της συμπληρωματικότητας των διαφόρων μορφών φροντίδας).

-       Ενθάρρυνση της εκπαίδευσης των κοινωνικών και ιατροκοινωνικών λειτουργών, σε συνάρτηση με τις συνέπειες συγκεκριμένων χρονίων παθήσεων.

-       Ενθάρρυνση συναντήσεων και ανταλλαγών μεταξύ των διαφόρων λειτουργών, προκειμένου να μπορούν να αποκτήσουν γνώση για το σχετικό τομέα εξειδίκευσης και τα όριά τους ο ένας του άλλου.

-       Ενθάρρυνση της ανάπτυξης των δικτύων εξειδικευμένης φροντίδας, σε σχέση με συγκεκριμένες χρόνιες ασθένειες, μέσω ενός πιο απλουστευμένου νομικού πλαισίου  και μακροπρόθεσμης χρηματοδότησης.

-       Προώθηση της ανάθεσης καθηκόντων σε ένα καθορισμένο και ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο και για συγκεκριμένες δράσεις ή για παρακολούθηση των χρονίων παθήσεων.

-       Περαιτέρω ανάπτυξη της θεραπευτικής κατάρτισης και της συμμετοχής του ασθενούς και της οικογενείας του στη διαχείριση της πάθησής του.

 

Ερ.: Πόση έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην περαιτέρω ανάπτυξη καινοτομιών, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρονικής Υγείας και της Τηλεματικής απέναντι στην πρόληψη και τη θεραπεία των χρονίων παθήσεων, όπως η εξ αποστάσεως παρακολούθηση, τα συστήματα υποστήριξης κλινικών αποφάσεων, οι πλατφόρμες ηλεκτρονικής υγείας και το ηλεκτρονικό ιατρικό αρχείο;

 

-       Εφόσον συμφωνηθούν τα νέα μοντέλα υπηρεσιών και τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα, οι καινοτόμες τεχνολογίες μπορούν εύκολα να υιοθετηθούν από τους παρόχους φροντίδας. Μπορούν να αναπτυχθούν νέα προϊόντα και υπηρεσίες ή μπορούν να ελεγχθούν οι άδειες υφισταμένων λύσεων.

 

-       Οι καινοτομίες είναι σημαντικές, όμως:

o   Δεν θα πρέπει να επιφέρουν μεγαλύτερες ανισότητες.

o   Θα πρέπει να εξασφαλισθεί η συμμετοχή του ίδιου του ασθενούς και της οικογένειάς του, καθώς και των επαγγελματιών στη χρήση των καινοτομιών αυτών,

o   Είναι θέμα ζωτικής σημασίας να διατηρηθεί η ανθρώπινη διάσταση, με τη συμμετοχή όλων των φορέων και καθ´όλη τη διάρκεια της διαδικασίας της φροντίδας.

 

Ερ.: Σε ποιους τομείς υφίσταται ιδιαίτερη ανάγκη για πρόσθετες δράσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Eνωσης;

-        Στην ανάπτυξη γενικών συστημάτων ροής εργασίας, επικυρωμένων από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη. Θα πρέπει να καταρτισθεί ένα γενικευμένο «σύστημα αλλαγής διαχείρισης», με υποστηρικτικό ρόλο για τις αλλαγές σε κάθε Κράτος-μέλος.   

 

-        Στην προαγωγή τόσο της καινοτομίας, όσο και της μείωσης των κοινωνικών ανισοτήτων στην υγεία, μέσω έργων που συστηματικά θα συμπεριλάβουν και τις δύο αυτές διαστάσεις.

 

Ερ.:  Σε ποιους τομείς υπάρχει ιδιαίτερη ανάγκη για πρόσθετες δράσεις σε εθνικό επίπεδο;

-       Στη διαχείριση των αλλαγών.

 

Ερ.:  Πώς θα μπορούσε να συμβάλει ο φορέας σας στην αντιμετώπιση της πρόκλησης αυτής;

-       Σε συνεργασία με την ‘Epposi´, η AIM θα αναπτύξει:

-       τα γενικά συστήματα ροής εργασίας,  

-       τη διαχείριση των αλλαγών,  

-       τα προϊόντα και τις υπηρεσίες.  

 

-        Βελτίωση των υποδείξεων των χρηστών σε προτάσεις για δράσεις, προς όφελοςτης υγείας και της ενίσχυσης της Δημοκρατίας στην Υγεία.  

 

ΕΡΕΥΝΑ

 

Ερ.: Πώς θα μπορούσαν να αλλάξουν προς το καλύτερο οι προτεραιότητες έρευνας, ώστε να ανταποκριθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις προκλήσεις των χρονίων παθήσεων;

-       Είναι απαραίτητη συγκεκριμένη έρευνα στην οργάνωση των συστημάτων περίθαλψης υγείας: μοντέλα υπηρεσιών, επιστασία, εκπαίδευση και χρηματοδότηση του συστήματος.

-         Θα μπορούσε να ιδρυθεί ένα συγκεκριμένο ινστιτούτο ερευνών για τις χρόνιες παθήσεις, μαζί με ένα επιστημονικό έργο επικύρωσης για τη σωστή διαχείριση των προγραμμάτων για τις χρόνιες παθήσεις και καταστάσεις. 

-       Eρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα κόστους των επιμέρους προγραμμάτων για την ενημέρωση, την πρόληψη και τη διαχείριση των χρονίων παθήσεων.

-        Ενθάρρυνση της έρευνας για τους κοινωνικούς καθοριστικούς παράγοντες της υγείας.

-         Να λαμβάνονται υπόψη αναδυόμενοι παράγοντες, όπως αυτός του περιβάλλοντος.

 

Ερ.: Σε ποιους τομείς υπάρχει ιδιαίτερη ανάγκη για πρόσθετες δράσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης;

-       Ανάγκη για δημιουργία και υποστήριξη ενός Ευρωπαϊκού Κέντρου για τη διαχείριση χρονίων παθήσεων, ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών και διαχείριση των συστημάτων πληροφορικής. 

 

-         Διευκόλυνση στο διαμοιρασμό των αποτελεσμάτων των διαφόρων ερευνών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης.

 

-         Να συμπεριληφθεί μια αξιολόγηση των επιπτώσεων στην υγεία, ως μέρος όλων των αποφάσεων που έχουν ληφθεί (και όχι εκείνων μόνο που έχουν ληφθεί σε σχέση με το σύστημα υγείας).

 

-       Επιπροσθέτως, για παράδειγμα, η FNMF εξετάζει τις συνέπειες στις δραστηριότητες των Μουτουαλιστικών Οργανώσεων της πρότασης για έναν Κανονισμό σχετικά με την προστασία δεδομένων, το οποίο παρουσιάσθηκε από την Κομισιόν στις 25 Ιανουαρίου 2012.

 

Ερ.: Με ποιον τρόπο θα μπορούσε να συμβάλλει ο φορέας σας στην αντιμετώπιση της πρόκλησης αυτής;

-         Σε συνεργασία με την ‘Epposi’, η AIM θα διερευνήσει τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού κέντρου αριστείας για τις χρόνιες παθήσεις και συνθήκες.

 

-        Για παράδειγμα, η FNMF επιχορηγεί έργα οργανισμών ερευνών σε θέματα προτεραιότητας, όπως η μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων στην υγεία.

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ

 

Ερ.: Τι θα πρέπει ακόμη να γίνει για την ανάπτυξη της πληροφόρησης και των δεδομένων για τις χρόνιες παθήσεις;

-         Ενίσχυση της σταδιακής εφαρμογής διαλειτουργικού ηλεκτρονικού φακέλου υγείας (και προσωπικού φακέλου υγείας) σε κάθε περιοχή

-        Ανταλλαγή πληροφοριών (με ανωνυμία), έτσι ώστε να μπορούν να υλοποιηθούν μεγάλης κλίμακας στατιστικές μελέτες.

 

Ερ.: Σε ποιους τομείς υπάρχει ιδιαίτερη ανάγκη για πρόσθετες δράσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης;

-        Ανταλλαγή πληροφοριών των διαφόρων εθνικών και Ευρωπαϊκών εγγραφών για χρόνιες παθήσεις.

-       Να επιτραπεί η ανταλλαγή δεδομένων υγείας που έχουν δοθεί ανώνυμα, προκειμένου να ενισχυθεί η έρευνα για τους καθοριστικούς παράγοντες υγείας και να προωθηθούν μελέτες μεγάλης κλίμακας.

 

Ερ.: Σε ποιους τομείς υπάρχει ιδιαίτερη ανάγκη για πρόσθετες δράσεις σε εθνικό επίπεδο;

-       Να επιτραπούν ανταλλαγές δεδομένων υγείας που έχουν δοθεί ανώνυμα, προκειμένου να ενισχυθεί η έρευνα για τους καθοριστικούς παράγοντες της υγείας και να προωθηθούν μελέτες ευρείας κλίμακας.

 

Ερ.: Πώς θα μπορούσε να συμβάλει ο φορέας σας στην αντιμετώπιση της πρόκλησης αυτής;

-       Η FNMF, λ.χ., πρόκειται να αναπτύξει ανταλλαγές με το Γαλλικό Εθνικό Ινστιτούτο Δεδομένων Υγείας.

 

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΚΡΑΤΩΝ – ΜΕΛΩΝ, ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΩΝ ΜΕΡΩΝ

 

Ερ.: Ποιες πρόσθετες δραστηριότητες για τις χρόνιες παθήσεις, εκτός των τεσσάρων που περιγράφηκαν παραπάνω, θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης;

-       Ανταλλαγή και συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και τον ΠΟΥ για τα θέματα αυτά.

-       Διερεύνηση πέραν των ζητημάτων υγείας, λαμβάνοντας υπόψη τη συνολική κοινωνική οργάνωση και αξιολογώντας την επίδρασή της στην υγεία.

-       Συστηματική εξέταση του αντίκτυπου στην υγεία των αποφάσεων που λαμβάνονται σε άλλους τομείς.

 

Ερ.: Πώς μπορεί η Ευρωπαϊκή Ενωση να διασφαλίσει πιο αποτελεσματικά τη συμμετοχή των ενδιαφερομένων στην αντιμετώπιση των χρονίων παθήσεων;

-       Με τη δημιουργία έργων πρόληψης, που θα εκτείνονται και πέρα από τους καθοριστικούς παράγοντες που έχουν άμεση συνάρτηση με την υγεία. ¸να σημαντικό ποσοστό της χρηματοδότησης θα μπορούσε να αφιερωθεί για την αξιολόγηση των έργων αυτών, προκειμένου να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων δράσεων και προγραμμάτων, η αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα των οποίων θα μπορούσαν να γίνουν ευρέως γνωστές.

 

Σχετικά με την ΑΙΜ

 

Η Διεθνής Ενωση Αυτοδιαχειριζόμενων Ταμείων Υγείας (Association Internationale de la Mutualité – AIM) ιδρύθηκε το 1950 κι έχει έδρα στις Βρυξέλλες. Συγκεντρώνει 44 εθνικές ομοσπονδίες ή ενώσεις αυτόνομων, ιδιωτικών και μη κερδοσκοπικών Αυτοδιαχειριζόμενων Ταμείων Υγείας από 25 χώρες παγκοσμίως. Τα μέλη της παρέχουν κάλυψη υγείας και άλλες υπηρεσίες κοινωνικής ευημερίας σε περισσότερους από 240 εκ. πολίτες παγκοσμίως (160 εκ. στην Ευρώπη), είτε συμμετέχοντας απευθείας στη διαχείριση της υποχρεωτικής ασφάλισης υγείας, παρέχοντας εθελοντική ασφάλιση υγείας, είτε παρέχοντας απευθείας υγειονομική κάλυψη και κοινωνικές υπηρεσίες μέσω ίδιων εγκαταστάσεων.  

 

Η AIM κάνει προσπάθειες να εκφράσει τους προβληματισμούς και τις ιδέες που ανακύπτουν μέσα από τη σφαίρα των μη-κερδοσκοπικών θεσμών ασφάλισης υγείας στην Ευρωπαϊκή Eνωση. Οι θέσεις της AIM, οι οποίες απαιτούν έγκριση μέσω Καταστατικά κατακυρωμένων διαδικασιών, δεν δεσμεύουν τις επιμέρους οργανώσεις-μέλη της, σχηματίζονται και εκφράζονται όμως πάντα με γνώμονα το συμφέρον τους.

                                                                                  

                                                                                      Μτφρ.: Ροζαλία Πιπέρη/Ο.Α.Τ.Υ.Ε.

Posted on 22-05-2012 by Secretariat
›› Τα νέα της ΑΙΜ - ενημέρωση 16/05

                              

AIM-E.Ε. εβδομαδιαίο δελτίο n°6 (3/05)

Ενημέρωση προς τα μέλη της ΑΙΜ

Τα νέα της ΑΙΜ - Ευρωπαϊκή Επιτροπή - Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο  -

Ευρωπαϊκό Συμβούλιο - Ta Media της Ε.Ε. - Εκδηλώσεις

 

Τα νέα της AIM

AIM συμμετείχε στη δημόσια διαβούλευση για το μέλλον του Ευρωπαϊκού Εταιρικού Δικαίου.

 

Ευρωπαϊκή Επιτροπή

-Η καλύτερη χρήση των πληροφοριών υγείας θα μεταμορφώσει το τοπίο της υγειονομικής περίθαλψης, αναφέρει έκθεση ειδικού. (07/05/12)

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/453&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

                           

- Κρατική ενίσχυση: Η Κομισιόν δρομολογεί σημαντική πρωτοβουλία για τον εκσυγχρονισμό του ελέγχου της κρατικής ενίσχυσης (08/05/12)

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/458&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

 

- Διευκόλυνση της πρόσβασης στις υπηρεσίες διασυνοριακής ηλεκτρονικής υγείας: έργο που αφορά στην Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Υγείας; (20/04/12)

http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=89&newsId=1281&furtherNews=yes

 

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επιθυμούν να βελτιώσουν την ανίχνευση δυνητικά επικίνδυνων φαρμάκων. (10/05/2012)                                                                

http://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/content/20120504STO44464/html/MEPs-want-to-improve-the-detection-of-potentially-dangerous-medicines

 

Agenda: Επιτροπή για την Εσωτερική Αγορά και την Προστασία του Καταναλωτή στις 30 Μαΐου.

-Γνωμοδότηση για την Πρωτοβουλία του Κοινωνικού Επιχειρείν από την Małgorzata Handzlik (PPE) (30/05, ώρα 9.15 π.μ.)

http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/imco/oj/901/901993/901993en.pdf

 

Ευρωπαϊκό Συμβούλιο

Το Συμβούλιο επιτείνει τους ελέγχους για τα βιοκτόνα προϊόντα. (10/05/12http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/envir/130111.pdf

 

Τα Media της Ε.Ε.

The Parliament’ – Συνεργασίες μεταξύ Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα: το ‘κλειδί’ για την ανάπτυξη της φαρμακευτικής έρευνας της Ε.Ε. (10/05/2012)

http://www.theparliament.com/policy-focus/health/health-article/newsarticle/public-private-partnerships-key-to-growth-of-eu-pharma-research/

 

‘EU Observer’ – Στο στόχαστρο οι μεταρρυθμίσεις της Κομισιόν για την προστασία δεδομένων. (03/05/12)

http://euobserver.com/22/116129

 

Εκδηλώσεις

- Εργαστήρι για τον κανονισμό Προστασίας Δεδομένων, διοργανωμένο από την Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις Πολιτικές Ελευθερίες.

(29/05, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο)

 

- XXXή Γενική Συνέλευση και συνεδριάσεις Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΙΜ  

(31/05 – 1/06/12 στα γραφεία της INAMI, Βρυξέλλες)

 

- Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της ΑΙΜ

(15/06/12 στα γραφεία της ΑΙΜ, Βρυξέλλες)

 

Μτφρ. Ρ.Πιπέρη/Ο.Α.Τ.Υ.Ε.

Posted on 16-05-2012 by Secretariat

<< Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 Next >>